Contactpersoon voor de media: Geert van Poelgeest, voorzitter afdeling Delfland, 015 – 261 00 48, 06 – 33 00 1742

9 januari 2017

HELP DE PADDEN

Over circa zes weken gaan de padden weer op pad.

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland (KNNV) zoekt minimaal 250 mensen om op verschillende locaties deze dieren over te zetten. De locaties liggen in Bergschenhoek, Delfgauw, Delft, Hoek van Holland, Leidschenveen, Maasland, Maassluis, Monster, Nootdorp, Pijnacker, Vlaardingen  en Ypenburg.

Opgeven bij Geert van Poelgeest 015 – 261 00 48; per email: afdelingDelfland@knnv.nl. Kijk ook op www.knnv.nl/afdelingDelfland.

Voor mensen die nog nooit padden hebben overgezet is er een centrale instructie op 23 januari van 20:00 tot 21:00 in het Wijkcentrum De Hofstee, Sandinoweg 149, 2622 DW Delft. In deze instructie zal verteld worden waarom padden trekken, waar en wanneer ze dat doen en wat je kan doen om deze dieren bij hun jaarlijkse trek te helpen.

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland zet op vele plekken in Delfland in de periode tussen half februari en begin april weer padden, kikkers en salamanders over tijdens de jaarlijkse voorjaarstrek van winterverblijf naar voortplantingsplaats. Dat doet deze vereniging omdat heel veel van deze beschermde dieren in het voorjaar worden doodgereden door het (auto)verkeer.

Geschat wordt dat zonder hulp paddenoverzetters ongeveer 1.500 à 2.000 amfibieën elk voorjaar een vroegtijdige dood sterven omdat zij tijdens hun trektocht de wegen en straten oversteken. Dit aantal loopt gedurende de rest van het jaar (zomer- en herfstmigratie) op tot ca. 5.000.

De werkzaamheden houden in:
- op één vaste avond per week de padden overzetten
-  amfibieën die op de weg of straat lopen met de hand overzetten
- levende en dode dieren tellen en noteren
- zo nodig informatie geven aan passanten via een folder

De periode en tijden:
- vanaf half februari tot begin april één avond per week
- van 19.00 (begin van de schemering) tot ± 22.00 uur (natuurlijk kunnen enthousiaste deelnemers of verenigingen meerdere avonden voor hun rekening nemen)

Ter ondersteuning ontvangt men:
- handleiding met instructies, plattegrond en overige informatie
- folders voor belangstellenden
- zaklamp en/of reflecterend vest (beperkt beschikbaar)

Aan het einde van de actie worden de resultaten besproken tijdens een afsluitingsbijeenkomst in Delft.

Deze activiteit wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Delft.

2 januari 2018

Lezing Bescherm de natuur in je eigen omgeving

Op donderdag 11 januari organiseert Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland i.s.m. het IVN Delft eo, en de Vogelwacht Delft eo een lezing Bescherm de natuur in je eigen omgeving. Belangstellenden worden uitgenodigd om 20:00 uur aanwezig te zijn in het Duurzaamheidscentrum De Papaver, Korftlaan 6 in Delft. De toegang is gratis. Kom op tijd, het aantal plaatsen is beperkt.

Ook is een boekentafel aanwezig met titels rond het onderwerp.

De spreker is Geert van Poelgeest, hij zal in stevige stappen door de natuurgeschiedenis gaan en via het heden in de toekomst terechtkomen. Ook zal hij laten zien wat je kan doen om de natuur te beschermen, als mens, in je directe omgeving en als burger in de samenleving.

Geert vertelt over zijn jarenlange ervaringen die hij heeft opgedaan binnen de KNNV, het Haags Milieucentrum, Duurzaam Den Haag en Operatie Steenbreek. Hij zal deze toetsen aan wat Frank Berendse heeft geopperd in zijn boek Wilde apen over de natuurbescherming in Nederland, Tom Bade in zijn boek De staat van de natuurbescherming. En aan de vergezichten uit het boek Vrijheid Gelijkwaardigheid Verbondenheid van Martijn Brasem.

De aanleiding van het onderwerp van de lezing is het jaarthema in 2018 van de KNNV Bescherm de natuur in je eigen omgeving. In dit jaar zullen meerdere activiteiten rond dit thema worden georganiseerd.