Contactpersoon voor de media: Geert van Poelgeest, voorzitter afdeling Delfland, 015 – 261 00 48, 06 – 33 00 1742

30 januari 2019

Als je een bruine kikker ziet, meld deze

In het kader van het jaarthema Bescherm de natuur in je buurt organiseert de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland (KNNV) het soort van de maand. Voor de maand februari kijken we uit naar de bruine kikker.
Iedereen kan aan deze actie meedoen. Als je een bruine kikker ziet meld dit via afdelingDelfland@knnv.nl

Het soort van de maand is bedoeld dat in februari een ieder aandacht voor de bruine kikker heeft, foto’s neemt, de ervaringen aan de KNNV stuurt en maatregelen neemt om de bruine kikker in zijn of haar buurt te stimuleren.

Deze oproep is voor bewoners in Delft, Lansingerland, Leidschenveen, Midden-Delfland, Pijnacker-Noordorp, Rijswijk, Westland en Ypenburg.

14 januari 2019

Kom knotten bij Arie
Goed voor je lijf, je leden en het landschap

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland (KNNV) organiseert op 26 januari en 9 februari een knotdag op het land van Arie van den Berg langs de Ackerdijkseweg.
Belangstellenden worden uitgenodigd om 10:00 uur te verzamelen op de
hoek Ackerdijkseweg / Rijksstraatweg in Delft. De bomen staan daar circa 100 meter vandaan.
Jongeren tussen 12 en 16 jaar mogen onder begeleiding van een ouder meedoen. Er wordt geknot tot ca. 12.30 uur. Bij regen gaat het niet door

Gereedschap, koffie, thee en koeken zijn aanwezig. Het is raadzaam stevige schoenen en nauwsluitende kleding te dragen.
Vraag een locatiebeschrijving aan bij: Geert van Poelgeest, 06 – 33 00 17 42, afdelingDelfland@knnv.nl

Sinds enige tijd heeft Arie land langs deze weg gekocht, de weg grenzend aan dit land hoorde er ook bij, dus heeft het onderhoud van de wilgen. Langs de weg staan 49 knotwilgen, die variëren van dun tot dik.
De weg heeft een landelijke sfeer en ligt nog net in Delft, naast het weiland liggen de Ackerdijkse Plassen. In het weiland zijn de kreekruggen heel goed te zien.
Arie beheert zijn landerijen op een biologische manier, zie ook http://www.hoeveackerdijk.nl/

14 januari 2019

Help de padden

De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland (KNNV) is op zoek naar 250 volwassenen die willen helpen bij de jaarlijkse paddentrek.
Er zijn overzetlocaties in Bergschenhoek, Delfgauw, Delft, Hoek van Holland, Leidschenveen, Maasland, Maasluis, Monster, Nootdorp, Vlaardingen en Ypenburg.

In Delfland zullen tussen half februari en begin april weer vele padden, kikkers en salamanders van hun winterverblijf naar hun voortplantingsplaats trekken. Daarbij moeten ze drukke verkeerswegen over en om te voorkomen dat ze hierbij worden doodgereden zoeken wij paddenrapers om hen veilig naar de overkant te zetten.
Opgeven voor Delfland bij Geert van Poelgeest 06 – 33 00 1742 per email: afdelingDelfland@knnv.nl. Kijk ook op www.knnv.nl/afdelingDelfland.

Voor mensen die nog nooit padden hebben overgezet is er op 22 januari om 20:00 een instructie over de paddentrek in het wijkcentrum De Hofstee, Sandinoweg 149, 2622 DW Delft.
Er zal verteld worden waarom padden trekken, waar en wanneer ze dat doen en wat je kan doen om deze dieren bij hun jaarlijkse trek te helpen.
De instructie is tot circa 21:00 uur.

Paddentrek
De padden trekken in het vroege voorjaar van de plek waar ze overwinteren naar een plaats met water waar ze kunnen paren. De trek begint meestal eind februari, maar dit hangt ook af van de temperatuur en weersomstandigheden. Het ontwaken uit de winterslaap gebeurt als de gemiddelde temperatuur over een etmaal minimaal acht tot tien graden Celsius is en dat ongeveer drie dagen lang zo blijft. De paddentrek duurt gemiddeld zo’n zes weken.

Werkzaamheden
Aan elke paddenoverzetter vragen we om één vaste avond van de week beschikbaar te zijn in de periode van half februari tot half april. Per avond ga je ongeveer drie à vier uur per avond op pad door langs de weg of straat te lopen en de amfibieën met de hand over te zetten. Dat is vanaf 19.00 uur (begin van de schemering) tot 22.00 uur. Daarnaast vragen we om zowel de dode als levende dieren te noteren en zelf een zaklamp mee te nemen. Er worden reflecterend hesje ter beschikking gesteld en informatie folders om uit te delen aan passanten.

2 januari 2019

De Duinen het beschermen waard

Op donderdag 10 januari organiseert Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Delfland i.s.m. het IVN Delft eo, en de Vogelwacht Delft eo een lezing De Duinen het beschermen waard.
Belangstellenden worden uitgenodigd om 20:00 uur aanwezig te zijn in het Duurzaamheidscentrum De Papaver, Korftlaan 6 in Delft. De toegang is gratis. Kom op tijd, het aantal plaatsen is beperkt. De lezing duurt tot 22:00 uur.
Ook is een boekentafel aanwezig met titels rond het onderwerp.

De lezing wordt gegeven door Arnoud van der Meulen van Stichting Duinbehoud. De duinen zijn een uniek landschap en Nederland heeft in verhouding een groot duingebied langs de kust. Dit bijzondere gebied is de leefplek van veel bijzondere planten en dieren.
Arnoud zal als directeur van de Stichting Duinbehoud het ontstaan, de bedreiging en ontwikkelingen van ons duingebied laten zien.

De aanleiding voor deze lezing is het jaarthema van de KNNV, Bescherm de natuur in je eigen omgeving. De duinen in de gemeente Westland behoren tot het werkgebied van de KNNV afdeling Delfland.