Introductie cursus veldbiologie

DIER  EN  PLANT  IN  FLEVOLAND                  introductie  cursus  veldbiologie

6 lesavonden van 20 – 22 uur     4 excursies van 14 – 16 uur  tussen 10 april en 15 mei 2024. Regelmatig wordt deze informatie geüpdatet.

Locatie: centrum Lelystad. Wordt aan de deelnemer bekend gemaakt.

Kosten 35 euro voor niet-leden en 10 euro voor leden.

Woensdag 10  april   ZOOGDIEREN

Jeroen Reinhold

Jeroen Reinhold is van kinds af aan geïnteresseerd in zoogdieren. In eerste instantie vooral de muizen via de Zoogdierwerkgroep van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie, maar met de komst van vleermuisdetectoren is hij zich meer gaan bezighouden met vleermuizen en toen ook wildcamera’s beschikbaar kwamen met de grotere marterachtigen.

Zaterdag 13 april

Olv Jeroen Reinhold en Jan Marbus

Excursie Vogels en Zoogdieren

Bezoek aan Zuigerplasbos. Een bosrijkgebied met een grote open plas met sporen van otter en bever.

Verzamelen aan het eind van de Bosweg op het parkeerterrein

Woensdag 17 april   VOGELS

Jan Marbus

Zaterdag 20 april

Olv Arjan van der Veen en Jan Marbus

Excursie insecten en planten

Start om 14.00 uur

xxx

Woensdag 24 april  insecten

Arjan van der Veen

Xxx

1 mei     VLINDERS – LIBELLEN

Jan en Marijke  Verbraaken

Vanavond een verdieping op de insecten, namelijk van de dagvlinders en libellen. Twee insectengroepen die de meeste mensen intrigeren. Jan en Marijke doen als vijfentwintig jaar onderzoek naar vlinders en libellen in het Natuurpark te Lelystad.

Zaterdag 4 mei

Olv Jan en Marijke Verbraaken

Excursie vlinders/libellen

Start om 14.00 uur in het Natuurpark te Lelystad.

Woensdag 8 mei    Reptielen/amfibieën en vissen

Jeroen Reinhold

Jeroen Reinhold is zo’n 25 jaar geleden aangenomen bij Landschapsbeheer Flevoland om uitvoering te geven aan het ringslangproject: zorgen dat de ringslang (op natuurlijke wijze) zich verbreidt door Flevoland. Hij volgt de populatie in Flevoland nog steeds, maar doet ook onderzoek naar de amfibieën en vissen van Flevoland.

Zaterdag 11 mei

Olv Jeroen Reinhold en Jan Marbus

Excursie ringslang en planten

Start om 14.00 uur

Bezoek aan Oostvaardersveld. Het kerngebied van de ringslang met daarin ook enkele broeihopen waar ringslangen over een maand eieren in gaan leggen.

Verzamelen: Knardijk bij de Lage Knarsluis. Komend vanaf de Torenvalkweg is het links de Knardijk op totdat je bij de Lage Vaart komt en niet verder kan.

Woensdag 15 mei   PLANTEN

Jan Marbus