Jaarverslag KG 2016

In het jaar 2016 zijn 15 activiteiten georganiseerd (7 kampeer-weekenden; 7 excursies van een hele dag; 1 halve dag excursie voorafgaand aan de jaarlijkse Ledenvergadering). In het totaal hebben 25 leden en 7 aspirant leden ergens (kamp en/of excursie) aan deelgenomen. Eén kamp is geannuleerd vanwege te weinig aanmeldingen. Een dag wandeling  kon niet doorgaan vanwege privéomstandigheden van de excursieleider. Het aantal tentkampeerders loopt in de loop der jaren wat terug en er wordt meer gebruik gemaakt van huur accommodaties. Het aantal leden dat deelneemt aan de activiteiten is al jaren zeer stabiel. Alle activiteiten worden aangekondigd in de Convo die 2x per jaar verschijnt en zijn ook te vinden op de website van de Kampeergroep:  www5.knnv.nl/kampeergroep.  De meeste uitingen hebben een “algemeen” karakter maar ook worden wel thema’s georganiseerd zoals een “Vogelexcursie in de Brabantse Biesbosch”, maar ook een “Paddenstoelen excursie in het Leuvenumse bos”. Voor de vlinders met name het pimpernelblauwtje gingen we naar de Moerputten.  We streven ernaar de excursiedoelen te spreiden over het hele land en over de verschillende biotopen. De excursies brachten ons dan ook van de duinen van de Ganzenhoek (nachtegalen) naar Hoenderloo en van het eiland Terschelling naar Schouwen.

Er werd op pad gegaan onder de meest uiteenlopende weersomstandigheden. Een weekend waarbij het bloedheet was tijdens het kamp in het Overijssels Vechtdal, vrieskou tijdens een wandeling in de Leyen, heerlijk najaarsweer tijdens een huisjes midweek op Texel. Gelukkig zijn KG-ers uit een stevig hout gesneden en gaan ondanks barre weersomstandigheden toch op pad.

Een greep uit de waarnemingen biedt het volgende beeld: de zang van de cetti’s zanger  tijdens een winterwandeling in de Brabantse Biesbosch. Twee boomkikkertjes tijdens de nachtegalen wandeling in de Ganzenhoek.  Kleine keverorchis werd gevonden op Terschelling evenals de bokkenorchis. Langs de Regge overweldigende hoeveelheid libellen, juffers en vlinders. Een mooie klapekster in de top van een boom in Oud Reemst.

Tijdens de jaarvergadering die ieder jaar in januari plaatsvindt wordt teruggekeken op alle excursies van het afgelopen jaar en worden de wensen geïnventariseerd voor het komend jaar.

De vele foto’s die tijdens de activiteiten worden gemaakt, worden op Dropbox geplaatst zodat alle KG-ers die kunnen bekijken en kunnen nagenieten van de herinnering aan een geslaagd excursiejaar.

Natuurhistorisch Secretaris Kampeergroep KNNV