Mijn eerste keer (mei 2016)

Dit jaar ben ik voor de eerste keer mee geweest met een kampeervakantie van de KNNV/IVN bij Nieuwkoop begin mei. Met koningsdag, een paar dagen voordat ons kamp begon, was het koud en heel regenachtig. Het voorspelde weinig goeds.
Het was inmiddels prachtig weer geworden. Nieuwsgierig, maar ook een beetje bangig kwam ik op de camping aan. Ik werd meteen hartelijk ontvangen door de “voorzitter” en er werd mij een plek toegewezen. Ook met de andere deelnemers verliep het contact vlotjes. Tijdens de choc (ik wist eerst echt niet wat dat was) werd het programma voor de volgende dag doorgenomen.
Terugkijkend heb ik een heel leuk weekend gehad waar ik veel van andere natuurliefhebbers heb geleerd. Ik ga vast nog wel een keer mee.

Agnes Rooimans

Mijn eerste kampeervakantie in Den Helder van 15 t/m 22 augustus 2015

Als nieuweling van een AKC kampeervakantie werd mij gevraagd iets te schrijven voor de website.
Met alleen de wetenschap dat:
  • je  je vanaf  12 uur kan melden op de kampeerplaats
  • de choc om 20 uur niet echt verplicht is, maar wel vanzelfsprekend
  • het kamp zou eindigen op zaterdag om 11 uur
vertrok ik met mijn caravan naar Den Helder.
Aangekomen kreeg ik een plekje toegewezen en werd er gezorgd voor stroom via diverse kabels en aftakkingen. In de loop van de middag verschenen er steeds meer deelnemers.
’s Avonds bij de eerste choc (erg lekker) een voorstelronde door de 39 deelnemers en uitleg over de excursies.
De excursies die ik in de loop van de week maakte, waren de moeite waard (zie verslag kampweek), Ik genoot van alles wat ik zag en van de kunde van de andere excursiegenoten.
Vanwege de regen moesten we 3 avonden in de convo onze choc drinken, wat erg krap was, maar daardoor weer extra gezellig.
Ik leerde steeds meer mensen kennen en voelde me in de groep opgenomen.
Op vrijdagavond kwam na een heerlijke gezamenlijke maaltijd en borreluurtje een einde aan dit gezellige, leerzame en fijne kamp.
Op zaterdag helaas afbreken en gedag zeggen, maar wel met de wetenschap dat ik aan zo’n AKC kampeervakantie vaker wil deelnemen.

Elly Meindert

Mijn eerste kampeervakantie; in Den Helder van 15 t/m 22 augustus 2015

Ook voor mij was dit mijn eerste KNNV kampeervakantie. Ik had via via al wat verhalen gehoord over de gang van zaken bij een KNNV kampeervakantie en dat was voor mij reden om mee te gaan. Het was voor mij een verademing om eens lekker de tijd te hebben om bv plantjes van onder tot boven te kunnen bekijken en aangewezen te krijgen. Daarbij waren er genoeg ‘kennis-mensen’ mee die daarbij ook de namen konden geven van de flora en fauna en achtergrondinformatie deelden. Dat was erg fijn en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Ik heb namelijk nog een heleboel te leren.

Voor elke dag waren er maar liefst 3 verschillende excursies om uit te kiezen! Het betrof meestal een keuze tussen een andere diergroep (als prioriteit), bv flora, vogels, vlinders of paddenstoelen, of een ander soort ecosysteem of habitat.
’s Avonds worden de bevindingen en ervaringen besproken en de excursies voor de volgende dag voorgelegd. Als je echter een keer niet (de hele dag) meegaat op een excursie, omdat je hoofd overloopt van alle nieuwe kennis bijvoorbeeld (!), ben je ook daar vrij in. Je kunt er ook in je eentje op uit en iedereen is dan benieuwd naar jouw ervaringen en waarnemingen. Zo ontstaan er ook ideeën voor anderen of lokt een bijzondere ervaring of waarneming de groep de volgende dag naar dat gebied of uitje toe.
Al met al dus een geslaagde ervaring.

Karin

Kampeervakantie Picos de Europa 20 juli t/m 3 augustus 2014.

Dit jaar namen we voor de eerste keer deel aan een kampeervakantie van de KNNV. We hadden ons er thuis al op ingesteld dat het een actieve vakantie zou gaan worden en dat werd het ook. We probeerden in elk geval dagelijks aan een excursie, hetzij een korte, middellange of lange deel te nemen. Het excursieprogramma dat dagelijks werd aangeboden was bijzonder indrukwekkend, er moet al lang tevoren thuis aan zijn gewerkt. Omdat onze kennis in hoofdzaak de vogels betreft, konden we van de deskundigheid op ander natuurgebied zoals planten, zweefvliegen, reptielen, libellen, paddenstoelen en geologie van de deelnemers profiteren. Kennis waar we nu en dan behoorlijk van onder de indruk waren.
De sfeer in de groep hebben we als uiterst plezierig ervaren en we hadden niet het gevoel dat we als nieuwkomers werden beschouwd. Naast het natuurprogramma waren er ook andere activiteiten zoals een lezing over de geologie van de Picos de Europa, "de watermolenwedstrijd", het "pannenkoekenfestival" georganiseerd door de jongste deelnemers" en een avondje wijnproeven en tot slot een gezellige tapas-avond. Kortom ons eerste kamp is ons uitstekend bevallen.

André en Muriel Kommer.

KNNV Kampeervakantie Lauwersmeer 24 t/m 31 augustus 2013.

In augustus heb ik een prachtige week beleefd bij het Lauwersmeer. Voor mij is het de eerste keer dat ik deelneem aan een kampeerweek van de KNNV.
De groep kampeert op een gereserveerd deel van de camping in tent, caravan of camper. Ik ben de enige die een trekkershut heeft gehuurd. En ook al is die hut op enige afstand van het campinggedeelte, toch hoor ik helemaal bij de groep.
's Avonds bespreken we de plannen voor de volgende dag. De geweldig enthousiaste excursieleiding biedt elke dag minstens twee verschillende excursies aan. Onder de deelnemers zijn nogal wat experts op het gebied van vogels, planten, insecten, paddenstoelen, vlinders of landschap en iedereen is zeer welwillend de kennis met een ander te delen. Van de ongelofelijke deskundigheid en kennis binnen de groep heb ik graag gebruik gemaakt.
Kortom, een fijne, gezellige en leerzame week!

Annie van der Veen, september 2013

Voor het eerst mee met de KNNV.

Corry en ik zijn in mei van dit jaar meegegaan met de KNNV naar de Brenne. Wij waren ietwat sceptisch vanwege het woord "kamp", dat je in oude verslagen steeds tegenkomt. Bij een kamp denk je al gauw aan allerlei dwingende regels, waar je aan moet voldoen. Dat bleek in de praktijk in ieder geval heel erg mee te vallen. De leiding schotelt elke dag een twee keuzemenu activiteitenprogramma voor waar je uit kiezen kan. Dat is op zich al heel erg prettig. De ene keer ligt de nadruk van de kernactiviteit wat meer op de flora en de andere keer wat meer op de fauna. Voor ons was het een openbaring dat er zoveel deskundigheid aanwezig is en deze mensen laten zich daar niet op voorstaan, maar zijn voortdurend bereid deze kennis te delen. De onderlinge sfeer was buitengewoon goed. De omstandigheden waren voor veel deelnemers niet bepaald ideaal, vanwege het zeer koude voorjaar en de soms grote hoeveelheden regen en toch hebben wij de mensen in een tent niet horen klagen of mopperen. Het zijn in onze ogen geen gezeur types die meegaan. Voor ons alle reden om volgend jaar weer een kampeervakantie uit te zoeken, want het is een fantastische ervaring.

Corry Pohlmann en Cees Voorn

-----------------------------------------------------------------------------

Snel naar:

Home       Waarom deelnemen?       Info voor IVN'ers       Voor het eerst?       Ook voor kinderen?