woensdag 31 december 2014

IVN NOORDWEST-OVERIJSSEL                  KNNV DE NOORDWESTHOEK

20 september 2014

WIE MAAKTEN DE MOOISTE NATUURFOTO’S?

Burgemeester Steenwijkerland reikt prijzen uit

Dit jaar bestaat de Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging (KNNV), afdeling ‘De Noordwesthoek’, 60 jaar. Het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid (IVN), afdeling Noordwest-Overijssel, bestaat 20 jaar. Omdat de beide verenigingen de laatste jaren steeds nauwer met elkaar samenwerken, organiseerden ze ter gelegenheid van hun jubilea een natuurfotowedstrijd, waaraan iedereen kon deelnemen. Op 1 mei werd hiervoor het startsein gegeven. Foto’s konden tot 15 augustus worden ingezonden. Het thema van de wedstrijd was ‘onze natuur’ in de meest brede zin des woords in het werkgebied van beide verenigingen: Noordwest-Overijssel, Zuidwest-Drenthe en Zuidoost-Friesland. In totaal  werden 173 foto’s ingezonden, waarvan 154 in de categorie volwassenen en 19 in de jeugdcategorie (tot en met 17 jaar). De jury bestond uit een drietal professionele natuurfotografen: Philip Friskorn Uit Oldemarkt, Gerrit Houtschild uit Dalfsen en Machiel de Vos uit Havelte.

Prijsuitreiking en jurywaardering

Tijdens een druk bezochte jubileumreceptie op zaterdag 20 setpember op Buitengoed Fredeshiem in De Bult bij Steenwijk, reikte mevrouw M.A.J. van der Tas, burgemeester van de gemeente Steenwijkerland, de prijzen uit. Zowel in de categorie volwassenen als in de jeugdcategorie werd de eerste prijs gewonnen door een inwoner van Rouveen. Naast de prijzen waren er ook eervolle vermeldingen.

Uitslag

De eerste prijs in de volwassenencategorie ging naar Jan Veijer uit Rouveen voor zijn foto ‘Zonsopgang over de Belterweide’. Conclusie van de jury: Prachtige opnames ‘van dichtbij’ hebben de eerste prijs moeten afstaan aan een sfeervolle landschapsopname omdat deze net iets meer past in de opdracht ‘onze natuur’ in het werkgebied van de jubilerende natuurverenigingen. De winnende foto is een kleurrijk beeld dat door de palenrij, op een bijzondere plaats in het beeld, een extra dimensie heeft.

Jogchum Reitsma uit Uffelte sleepte de tweede prijs in de wacht met zijn foto ‘Goede morgen. Goed geslapen?’ Onderwerp van de foto was een aantal weidebeekjuffertjes, gemaakt in reebruggen. Volgens de jury zorgvuldig benaderd met een zeer gewaagde uitsnede met twee pootjes precies op de juiste plek… èn scherp!

De derde prijs kende de jury toe aan Henkjan ten Napel uit Hasselt voor zijn treffende beeld ‘Jonge Fuut gevoed door ouders’. Volgens de jury een prachtige compositie, en op het juiste moment de ontspanknop ingedrukt. De foto werd gemaakt aan de Wolfshagenweg in Hasselt.

John Stam uit Belt-schutsloot kreeg as eerste in de volwassenencategorie een eervolle vermelding voor zijn foto ‘Oranjetipje’, gemaakt in natuurgebied ‘De Wieden’ bij Wanneperveen). Het Oranjetipje met dauwdruppels op het gehele lijf, is een fraaie verstilde opname in de vroege ochtend gefotografeerd. Een zeer verdienstelijke foto, aldus de jury.

Een tweede eer volle vermelding was er voor Frans Beuming uit Ruinerwold voor zijn foto ‘Paardenbloemzaadjes met pluis’. De zaadjes zijn met een donker afstekende achtergrond zeer bewust en zorgvuldig in beeld gebracht. Volgens de jury een mooi plaatje, zeker een eervolle vermelding waard.

Jeugdcategorie

De eerste en enige prijs in deze categorie werd gewonnen door de 14-jarige Rick Bijker uit Rouveen. Zijn foto voldeed volgens de jury goed aan het thema ‘Onze natuur’. De foto geeft met z’n spannende wolkenlucht een geheel eigen kijk op het beeld ‘weer’, aldus de jury. De foto werd gemaakt in natuurgebied ‘De Olde Moaten’ tussen Hasselt en Zwartsluis.

De eerste eervolle vermelding ging naar de 13-jarige Annemarijn Roth uit tuk voor haar foto ‘Bosmuis’. Volgens de jury wekt deze opname bewondering, omdat dit niet een op voorhand te maken plaat is. Een dergelijke opname vraagt uiterste aandacht en concentratie. Een fraai detail in de natuur, vastgelegd in ‘De Eese’.

De tweede eervolle vermelding kende de jury toe aan de 12-jarige Amber Witte uit Staphorst voor haar foto ‘Waterdruppels’. Hieruit spreekt een aandachtig oog voor fotograferen van het detail in de natuur, zo vond de jury. Amber maakte de foto in de Henri Dunantstraat in Staphorst.

De eerste, tweede en derde prijs in de volwassenencategorie bestonden uit geldbedragen van respectievelijk tweehonderd, honderd en vijftig euro. De prijs in de jeugdcategorie bedroeg vijftig euro.